Olen kylien ja yhdistysten kanssa nyt useita vuosia
työskennelleenä tutustunut kymmenien yhdistysten kotisivuihin ja ollut myös suunnittelemassa
ja toteuttamassa useita. En ole varsinaisesti mikään kotisivuammattilainen enkä
tekninen asiantuntija, joten lähestyn asiaa hyvin pitkälti käyttäjän
näkökulmasta. Ja tietysti tiedottamisen. Tämän perusteella olen koonnut viestintäkoulutuksissakin
läpikäytyjä perusasioita siitä, millaisen mielestäni ovat hyvä yhdistyksen (tai
kylän) kotisivut. Pääpointteja seuraavassa.
Sivujen tarkoitus
Yhdistyksen kotisivut ovat mielestäni erityisen tärkeät
ulkoisen viestinnän kannalta. Sanotaan, että yritystä ei ole olemassa, jos
sillä ei ole kotisivuja. No, sama pätee kyllä yhdistyksiinkin. Sivujen avulla
siis kerrotaan yhdistyksen olemassaolosta, toiminnasta ja erityisesti siitä,
kuinka sen toimintaan pääsee mukaan. Jäsenhankinnan kannalta kotisivut ovat siis
hyvin tärkeässä roolissa yhdistyksen viestinnässä. Harvassa lienevät ne
yhdistykset, jotka eivät toivo lisää jäseniä ja uusia ihmisiä mukaan. Pyri siis
katsomaan sivuja ulkopuolisen silmin: millaisen kuvan sivut yhdistyksestämme
antaa, löytyykö kaikki tarpeellinen tieto?
Kotisivut toki palvelevat myös sisäistä viestintää. Voi
olla, että kotisivut ovat myös jäsenistöä ajatellen pääasiallinen tiedotuskanava.
Tällöin sinne kannattaa lisätä esimerkiksi jäsentiedotteet, kokouskutsut ja
muut asiat, joita voi kuvitella jäsenen käyvän kotisivuilta etsimässä ja
tarkistamassa. Eli kotisivu toimii ikään kuin sähköisenä ilmoitustauluna.
Paljon näkee vielä sivuja, jotka ovat selvästi jo aikaa
nähneet ja tehdään n. koodaamalla. Silloin haasteena saattaa olla, että
päivittäjää on vaikea löytää ja päivitysvälit venyvät operaation työläyden
vuoksi. Nykyään on kuitenkin tarjolla niin paljon kotisivutyökaluja, joilla
päivittäminen on yhtä helppoa kuin tekstinkäsittelyohjelman käyttäminen. Myös
ulkoasua pystyy yleensä muokkaamaan hyvin monipuolisesti. Suosittelenkin
päivittämään vanhat kotisivut nykyaikaiseen malliin, jotta päivittämiskynnys on
mahdollisimman matala.
Kotisivupalveluita on valtavat määrät erilaisilla
sisällöillä, maksuttomia, edullisia ja kalliita. Ilmaisissa versioissa sivutila
on usein hyvin rajallinen, eikä niihin saa omaa domainia. Lisäksi riskinä on
mainokset ja palvelun pysyvyys. Kotimaisista maksuttoman version tarjoajia on
esimerkiksi Yhdistysavain. Hyvin edullisesti
kotisivutilaa ja -sovelluksen tarjoaa mm. XetNET.
Sivujen sisältö
Kotisivuilta pitäisi löytyä vähintään seuraavat asiat:
- Yhdistyksen esittely: mikä on yhdistyksen toiminnan tarkoitus, missä ja miten se toimii.
- Yhteystiedot: vähintään yksi puhelinnumero, sähköposti ja mielellään myös postiosoite. Pelkkä yhteydenottolomake ei anna kovin avointa kuvaa.
- Jäsenasiat: miten yhdistyksen jäseneksi pääsee, mitä yhdistys tarjoaa jäsenilleen, mihin jäsen sitoutuu liittyessään, sekä ajantasaiset jäsenmaksutiedot. Jos sivuille laittaa liittymislomakkeen, on hyvä laittaa myös rekisteriseloste sen yhteyteen.
- Ajankohtaiset asiat: tapahtumat, kokoukset ynnä muut muut ajankohtaiset asiat. Jos yhdistyksellä on Facebook-sivu, sitä voi osaltaan hyödyntää korvaamaan ajankohtaispalstaa laittamalla upotuksen sivuille. Näin sivut säilyvät elävinä, mutta päivitystarve vähenee.
- Viimeisin päivitysajankohta: kertoo nopeasti, kuinka ajantasaista tieto on.
Näillä perustiedoilla sivuista saa jo mukavan
informatiiviset, ja vähempikin sivumäärä riittää. Näiden lisäksi sivuilla olisi
hyvä olla myös toimintaa valaisevaa lisämateriaalia, kuten historiikki, toimintakertomus
edelliseltä vuodelta tai useammaltakin, toimintasuunnitelma jne. Yhteystiedot
kaikille hallituksen jäsenille ei välttämättä ole tarpeelliset, mutta ainakin
jäseniä ajatellen yhteystiedot kaikille toimihenkilöille on hyvä olla, eli
rahastonhoitaja, toimikuntien yhteyshenkilöt, (laji)vastaavat jne. Myös
yhdistyksen säännöt on mukava lisä sivuille, samoin kuin hallituksen
kokoonpano. Se osoittaa mielestäni osaltaan toiminnan avoimuutta, voi
kiinnostaa jäseneksi aikovia ja myös jäsenet voivat tarvita tietoa.
Ulkoasu
Pyri selkeään sivurakenteeseen, tee alavalikoita harkiten.
Mieti, pystytkö yhdistämään sivuja, joilla on vain vähän sisältöä. Mitä tietoja
voit laittaa järkevästi jo etusivulle: esittelyn, ajankohtaiset ja yhteystiedot
esimerkiksi?
Värien ja fonttien osalta pätee suunnilleen samat
ohjeistukset kuin painotuotteisiinkin: sopivasti eikä liian räikeitä. Fontti
riittävän selkeälukuista, ei liian pientä. Ei kapiteeleilla pitkiä
tekstipätkiä. Otsikoiden erikoisemmilla fonteilla voi elävöittää ilmettä,
muuten kannattaa pitäytyä perusfonteissa.
Tekstit riittävän lyhyiksi ja tiiviiksi kappaleiksi. Jos
tekstiä tulee pidemmälti, esim. historiikkiin, käytä kuvaavia väliotsikoita. Kuvat
ovat tärkeitä, sekä tuomaan väriä, että elävöittämään sivuja, mutta myös
osaltaan kertomaan yhdistystoiminnasta. Eli kuvia yhdistyksen tapahtumista,
toiminta-alueesta jne. Muista kysyä kuvaajalta lupa kuvan käyttöön, ja myös
varmistaa, että kuvien julkaiseminen netissä sopii myös niissä tunnistettavasti
näkyville ihmisille. Jos kuvia on runsaasti, erillinen kuvagalleria voi olla
paikallaan.
Tekniikka voi mahdollistaa sivuille kaikenlaista hifistelyä
kuten animaatioita ja taustamusiikkia, mutta kehottaisin välttämään turhaa ”kikkailua”.
Kaiken kaikkiaan ulkoasu tai sivujen design kannattaa
miettiä yhdistyksen luonteeseen ja ajan henkeen sopivaksi. Mielestäni sivut
voivat olla myös ”liian hienot”, kyläyhdistykselle sopii tietynlainen hyvä kotikutoisuus
ja kodikkuus. Mutta jos sivut ovat 10 vuotta vanhat ja se näkyy, pieni
freesaaminen voi olla paikallaan, vaikka mitään radikaalia uudistusta ei
tekisikään.
Nykyään kun niin paljon nettiä selataan puhelimella ja
puhelimella, muista sivujen mobiiliyhteensopivuus! Ja muista myös tarkistaa, että linkit toimivat.
Anna Kulmakorpi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti