Sosiaalinen media, eli internetissä olevat erilaiset
sovellukset, alustat ja verkkopalvelut, on nykyään merkittävä osa viestintää. Sosiaalisen
näistä mediavälineistä tekee se, että niissä osallistujat voivat osallistua:
kommentoida ja keskustella sekä itse tuottaa ja jakaa sisältöä. Monissa
yhdistyksissä somesta on jo tullut luonteva palikka tiedotuksessa. Vielä on
kuitenkin paljon niitä, jotka pohtivat sen käyttöönottoa.
Kyläaktivaattorina kuulen usein kysymyksiä, miksi
esimerkiksi Facebook pitäisi ottaa käyttöön ja miten se eroaa kotisivusta. Yksi
merkittävä ero yhdistyksen kotisivulla ja Facebook-sivulla on saavutettavuus.
Siinä missä ihmisen pitää oma-aloitteisesti mennä katsomaan kotisivua, somessa
viesti menee yleensä ihmiselle ”automaattisesti” – siis Facebookin uutisvirtaan
tai kilahtaa puhelimeen, kun Twitterissa tapahtuu. Toki ihminen pystyy itse
asetusten kautta määrittelemään pitkälti sitä, mistä hän ilmoituksia haluaa.
Sovellukset myös yhä enemmän ”haistelevat” käyttäjien mieltymyksiä ja tuottavat
sisältöä sen mukaan.
Kotisivut vai Facebook – vai molemmat?
Toistuvasti kuulee myös kommentin: ”Kaikki eivät ole
Facebookissa”. Tarkoitus ei olekaan, että some korvaisi perinteisen viestinnän,
vaan se täydentää sitä. Riippuu myös yhdistyksestä ja sen jäsenistöstä, mikä on
tehokkain tapa tavoittaa. Ilmoitustaulu ja puskaradio ovat edelleen erittäin
tärkeitä ja tehokkaimpia tiedotustapoja monessa paikassa. Somen voikin ajatella
olevan näiden sähköisiä versioita!
Aika toimivaksi havaittu yhdistelmä on yksinkertaiset,
pääosin staattista tietoa sisältävät kotisivut, jotka pysyvät ajan tasalla
hieman harvemmallakin päivittämisellä, höystettynä somella. Facebook-sivu voi
sitten toimia ns. ajankohtaispalstana, jota päivitetään tiheämpään. Facebookin
voi lisätä upotuksena kotisivuille, jotta tieto saadaan myös niiden
ulottuville, jotka eivät FB:tä käytä. Esim. Ylöjärven Omakotiyhdistyksen sivut tai Sorvan Kyläyhdistyksen sivut tai Eräjärven sivut. Sama
toimii myös Twitterillä, jos se on yhdistyksen käytössä. Kotisivuille voi myös
linkittää tai upottaa Youtuben, Blogin, Instagramin jne.
Yhdistykselle voi Facebookissa tehdä sivut tai ryhmän. Niiden
toimintaperiaatteet ovat hieman erilaiset: sivu toimii ilmoitustaulutyyppisesti, (esim. Kaanaan Facebook-sivu), kun taas ryhmä on enemmänkin keskustelua varten. Vaikka molemmissa pystyy
toki tiedottamaan tapahtumista ja muusta, ryhmästä ei päivityksiä pysty
jakamaan ryhmän ulkopuolelle, ainakaan jos ryhmä on suljettu. Yksinkertaistaen
voisi ajatella, että sivu palvelee enemmän ulkoista tiedottamista ja ryhmä
sisäistä. Useimmilla kylillä näkyy olevan ryhmät, mutta jonkun verran on sekä
että.
Tarpeeseen, ja tekijätkin tarvitaan
Ennen kuin yhdistyksessä astutaan some-maailmaan, on
kuitenkin pohdinnan paikka. Käyttöönoton taustalla tulee olla aito tarve ja
toisaalta resurssit. Jos yhdistyksen jäsenten keski-ikä on 65 vuotta ja heistä
vain 5 % käyttää sosiaalista mediaa, ei Facebook tai Twitter ehkä ole
välttämättä tarpeellisia. Toki kannattaa miettiä myös se, voisiko jäsenistön ja
yhdistyksen ulkopuolelle viestittäessä some olla hyödyllinen, jos joku innokas
some-viestittäjä löytyy.
Some-kanava, jossa tapahtuu kerran tai kaksi vuodessa, on
suoraan sanoen yhtä tyhjän kanssa. Se voi antaa jopa huonomman kuvan
yhdistyksestä kuin ilman somea! On siis hyvä selvittää, löytyykö yhdistyksestä
yksi tai mieluummin useampia päivittäjiä, joilla on taitoa, intoa ja aikaa
sometteluun. Voisiko tässä olla sopiva pesti jollekin kylän nuorelle?
Kanavan valinta on myös oma kysymyksensä, joka riippuu mm.
kohderyhmästä, sisällöstä ja päivittäjän mieltymyksistä. Parempi on kuitenkin
yksi hyvin hoidettu kanava, kuin useampi huonosti hoidettu. Hyvä on muistaa
myös, että viesti räätälöidään somelle - ei siis pelkkiä linkkien jakamista tai
copy-pastea! Ilmaisu voi ja saa olla persoonallistakin ja astetta rennompaa
kuin esimerkiksi tiedotteissa ja kotisivuilla.
Asiaa ei kuitenkaan tarvitse lähestyä kovin ryppyotsaisesti
- tekemällä oppii ja internetistä löytyy runsaasti yhdistyksille suunnattuja
viestintäoppaita, (esim. Web-tietopalvelun Some-opas) ja muuta tietoa. Joten rohkeasti kokeilemaan!
Anna Kulmakorpi, Kantrin kyläaktivaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti